چاپ        ارسال به دوست

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی؛

رونمایی از محصول فناورانه واسط انسان-رایانه برای افراد دچار ضایعات نخاعی در سطوح بالا

   تیم چند تخصصی فناوران مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به سرپرستی دکتر "امیرسالار جعفرپیشه" عضو هیات علمی و مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، نسبت به طراحی و ساخت واسط انسان-رایانه برای افراد ضایعات نخاعی در سطوح بالا  با استفاده از بیوفیدبک EMG بازی گونه اقدام کنند.

   به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر جعفرپیشه درباره ضرورت اجرای این طرح که با همکاری دکتر "امین اصغرزاده "، دکتر " سیف ا... غریب " و  دانشجو "مهدی امیدی " انجام شده است، گفت:  درحالی که آمارها نشان می‌دهند، شیوع آسیب نخاعی در کشورهای پیشرفته دنیا تقریباً سالانه 15 تا 40 مورد در هر  یک‌میلیون نفر است، این رقم  در ایران، حدود 40 تا 50 نفر در یک‌ میلیون نفر می‌باشد و سالانه بیش از  سه هزار نفر دچار آسیب نخاعی می‌شوند که غالبا در مردان (حدود 82%) است و تقریبا 18% از این جمعیت را افراد SCI گردنی تشکیل می دهند که دارای مشکلات جدی از ناحیه شانه به پایین می‌باشند.

    وی همچنین درباره آسیب نخاعی گردنی توضیح داد: این ضایعه نخاعی، منجر به ناتوانی در عملکرد بازو و دست‌ها می‌شود. بیماران ضایعات نخاعی سطوح بالا در کارکردن با رایانه‌های شخصی و اداری به علت ناتوانی در اندام فوقانی جهت  استفاده از صفحه‌کلید و موس مشکل‌ دارند. این افراد معمولاً در انجام حرکات ظریف دستی جهت کارهای ظریفی نظیر کلیک و نگه‌داشتن موس توپی رایانه ها به علت فلجی انگشتان، ناتوان بوده و این موضوع شرایط ویژه‌ای را برای انتخاب وسیله ورودی رایانه‌ای متناسب با این بیماران، ایجاد می‌کند. 

     دکتر جعفرپیشه افزود: از سویی، افزایش جهانی استفاده از رایانه‌ها، پتانسیل خوبی برای برگرداندن قابلیت کارهای رایانه‌ای برای افراد SCI جهت بهتر شدن و تطابق در تمامی زمینه‌های فردی و کاری ایجاد کرده است و بر همین اساس، حوزه تعامل انسان-رایانه (HCI)  در ارگونومی و توانبخشی شغلی بسیار موردتوجه قرار می گیرد.

    این استاد فناور درخصوص عملکرد این محصول اظهارکرد: الکترومیوگرافی (EMG) یک بیوسیگنال مناسب برای HCI به سبب استفاده از فعالیت الکتریکی عضلات باقی مانده افراد ضایعات نخاعی برای کنترل ورودی رایانه‌ها است. استفاده از  بیوفیدبک و بازخوردهای  EMG بازی‌ گونه  سبب نتایجی ملموسی از جمله انگیزش، کمک به یادگیری بیشتر و خستگی کمتر می‌شود.

    وی افزود: در طراحی این محصول، جهت کنترل نشانگر رایانه  از  EMG ناشی از عضلات دوسر بازویی هردو دست افراد دچار ضایعه نخاعی استفاده شد. بدین‌صورت که شرکت‌کنندگان با دست غالبشان حرکات بالا، پایین، چپ و راست نشانگر رایانه رابه دست می گیرند و با انقباض عضله دوسر بازویی، دست دیگر عملکرد این ابزار کنترل می‌شود. جهت کلیک کردن نیز باید عضله دوسر بازویی هر دو دست را هم‌زمان منقبض  کنند.

   بگفته دکتر جعفرپیشه، افراد ضایعات نخاعی سطوح بالا که قادر نیستند مانند دیگر افراد، به خوبی از موس توپی رایانه ها استفاده کنند، می توانند با استفاده از بیوفیدبکEMG  بازی گونه از عضلات ناحیه بازویشان منجر به حرکات نشانگر رایانه ها شوند و بدین صورت می توان برای افراد دچار ضایعات نخاعی سطوح بالا، توانبخشی شغلی و زمینه بازگشت و استفاده مجدد از رایانه ها را فراهم ساخت.

فیلم 1

فیلم 2

انتهای پیام/

 


٢٠:٠٧ - يکشنبه ١٤ مهر ١٣٩٨    /    عدد : ١٥٢٧٢    /    تعداد نمایش : ١٤٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج